//GAMBAR LIM KIT SIANG DAN TANAH KELAHIRANNYA DI ZHANGZOU, CHINA | MyMassa

GAMBAR LIM KIT SIANG DAN TANAH KELAHIRANNYA DI ZHANGZOU, CHINA | MyMassa



Sebelum Wikipedia disunting semula menunjukkan Lim Kit Siang dilahirkan di sebuah kampung di Zhangzhou, daerah Fujian, China pada tahun 1941.
Pengerusi Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP), Ramesh Rao berkata sebelum wikipedia itu disunting semula pada 22 Ogos 2017, wikipedia itu mencatatkan Kit Siang telah ‘tiba ke Malaysia’ dari China pada tahun 1957 sepertimana dalam keratan yang dipaparkan di atas.

Walau bagaimanapun wikipedia yang sama masih mengekalkan sedikit salasilah asal usul keturunannya dengan beberapa fakta pengubahsuaian.

Lim Kit Siang bersama anaknya Lim Guan Eng buat pertama kali melawat rumah nenek moyangnya di China pada bulan November 2008 (dilaporkan di Chinapress). Asal usul kampungnya terletak di wilayah Zhangzhou, Fujian yang menjadikan dia seorang keturunan Minnan. Dia bertemu abang iparnya semasa lawatan itu. [2]

Dia enggan menjawab persoalan kelahirannya yang sebenarnya dan sebaliknya meminta wartawan yang membangkitkan persoalan untuk menyiasat perkara itu sendiri, dengan jelas mengabaikan fakta bahawa dengan mengajukan pertanyaan adalah salah satu cara untuk menyelidiki fakta tersebut.



Source link