April 19, 2018
You can use WP menu builder to build menus


Gambar Tun Mahathir Mohamad sebagai bakal Perdana Menteri dan Pengerusi Pakatan Harapan dilaporkan tidak akan dibenarkan untuk dipaparkan sepanjang kempen pilihanraya akan datang ini. 


Alasan SPR tidak memberi kebenaran itu ialah kerana Pakatan Harapan didakwa belum didaftarkan secara sah dengan Pendaftar Pertubuhan atau RoS. 


Sebaliknya, SPR hanya gambar presiden parti dan calon-calon yang bertanding saja dibenarkan untuk dipaparkan. 



Dengan perkembangan terbaru ini, buat pertama kalinya kita akan menyaksikan SPR benar-benar dipergunakan untuk membantu kemenangan Najib Razak, UMNO dan BN dalam pilihanraya.


Tidak cukup dengan SPRM sebelum ini menyediakan lakaran baru kawasan pilihanraya yang memihak kepada BN dan diluluskan hanya dalam tempoh 2 jam di Parlimen, kini badan ini tampil dengan larangan baru yang amat menjengkelkan. 


Apa yang ditakuti sangat dengan gambar Tun Mahathir? 


Tak cukup takut dengan orangnya yang sudah berusia 93 tahun, rupa-rupanya dengan gambarnya pun ditakuti sama? 


Alasan bahawa Pakatan Harapan tidak didaftarkan ternyata hanyalah alasan remeh dan sengaja diada-adakan. 


Dalam waktu yang sama, kini barulah difahami juga mengapa RoS sengaja mencari pelbagai alasan untuk menolak kelulusan pendaftaran Pakatan Harapan. 


Bukankah Tun Mahathir adalah Pengerusi Pakatan Harapan dan ketua kepada gabungan parti-parti pembangkang yang dengan kedudukan itu, bermakna dari segi moralnya, gambar beliau layak dipaparkan untuk memberi keadilan kepada pengundi dalam membuat pilihan?


Kenapa dalam pilihanraya-pilihanraya sebelum ini di mana gabungan parti-parti pembangkang seperti Pakatan Rakyat, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan sebagainya yang juga tidak diluluskan oleh RoS, tetapi tiada halangan yang serupa pernah dikeluarkan oleh SPR? 


Kenapa hanya ketika Tun Mahathir mengetuai Pakatan Harapan, baru larangan berkaitan gambar ini dikeluarkan? 


Tak malu ke SPR mahu membantu kemenangan Najib, UMNO dan BN dengan cara begini?  


Lepas ini apa lagi agaknya? 


Mungkinkah suara Tun Mahathir pun akan dihalang juga dengan alasan yang sama? (ShahbudinHusin 03/04/2018)



Source link

admin

No Comments

You must be logged in to post a comment.

Show Buttons
Hide Buttons